Klar for plantefarging

Da er tiden kommet for plantefarging. Bøker om emnet er lest, bloggvenners inspirasjon har bidratt underveis, og de nødvendige tingene skaffet til veie. Mange koselige turer har det vært i skog og mark, og i dag gikk turen ut på å finne lav. Det gjenstår å se hvilken farge den gir, for det kan visst variere fra brunt til rustrødt. For sikkerhets skyld er alt blitt tørket i ovnen, for det skal visstnok gi sterkere fargeevne. Gleder meg til å sette i gang. Alltid gøy å lære noe nytt - og så lenge jeg holder meg unna de giftige beisene kan alt foregå innendørs:)






19 kommentarer:

  1. Så spennende! Jeg gleder meg til å høre om dine erfaringer og ikke minst se fargene du får fram:)
    Moro at du sier du har tørka "grøntforet". Vi har bare kokt ut fargebad etter friske planter til nå. Kan jeg spørre om hva du skal beise med?
    Lykke til i alle fall! Jeg følger spent med :)

    SvarSlett
  2. Va kul! Ska bli spännande att få se hur det blir.
    Jag gick en växtfärgningskurs på 80-talet men skänkte tyvärr bort alla färgprover och garnnystan för några år sedan... Dumt!
    Lycka till!

    SvarSlett
  3. Guri: Jeg skal beise med alun. Leste nettopp at lav inneholder egen beis, så man trenger ikke der. Spennende:)

    SvarSlett
  4. Så utrolig stilig.
    Gleder meg til å se noen resultater.
    Fortsatt god helg.
    Klem Tone

    SvarSlett
  5. Dette gleder jeg meg til å se, høres spennende ut!! Synes du er flink som prøver på dette, jeg har ikke tålmodighet til den slags;)
    Nyt kvelden og klem fra meg;)

    SvarSlett
  6. Så spennande! Ser fram til å sjå resultatet, og korleis du gjer det :) Ha ein fin kveld :)

    SvarSlett
  7. Detta blir spännande! Sonen tycker jag borde försöka mig på detta men jag förblir åskådare ett tag till, tror jag! Lycka till!

    SvarSlett
  8. Jeg gleder meg til å se hvilke farger du får. Spennende:-)

    SvarSlett
  9. Lykke til , sådan noget tør jeg slet ikke give mig i kast med. Og Sikken en fin billedecollage du har redigeret :-))

    SvarSlett
  10. Här hos dig hittar jag massor av härlig inspiration :)
    Kram Annika

    SvarSlett
  11. Oi, så spennende! Så gøy når man ikke vet helt hvordan resultatet blir.

    SvarSlett
  12. Så spennende da! Gleder meg til å se resultatet:) Ha en strålende søndag!

    SvarSlett
  13. Hvor lyder det spændende. Glæder mig til at se det færdige resultat :))

    SvarSlett
  14. Sejt gaaet. Det resultat bliver spaendende at se. Vil du ogsaa forklare lidt om hvordan du goer og hvilke planter der skal til eller er det en hemmelighed???????

    SvarSlett
  15. Oi, så spennende! Jeg har en gammel bok om emnet, men skulle gjerne gått kurs, det er en gammel drøm jeg har.

    SvarSlett
  16. Hej,
    Jag hittade hit via Birgitta.

    Vad spännande att växtfärga garn det blir nog något riktigt speciellt.

    Det har jag aldrig prova mig på men det skulle vara riktigt roligt.

    Väntar på att se resultatet snart.

    Ha det gott
    Hälsning
    Gunilla

    SvarSlett
  17. Hei ! Dette blir spennande. Eg har ikkje peiling, så det blir kjekt å følge med deg !

    Ha ei fin og sjølvfarga veke !!

    SvarSlett
  18. Gleder meg masse til å se det ferdige resultatet :-) Jeg har prøvd plantefarging bare en gang, og da brukte jeg bjørk - garnet ble gult. Lykke til!

    Ha en fin kveld og klem fra Siv

    SvarSlett
  19. Spanande med plantefarging. Eg har ikkje prøvd det, men det ser artig ut! Gler meg til å sjå resultatet!

    SvarSlett

Ulla-Bella blir kjempeglad for dine hyggelige kommentarer:)