Gryteklut-skatter



Gamle grytekluter er en kulturskatt.
I anledning husflidsdagene som går av stabelen neste helg er det en av medlemmene som ønsker å vise frem gamle grytekluter. Hun har til nå klart å låne over 120 par  , og noen av disse har jeg funnet i mine slektningers skuffer:)

Det er morsomt og se hvilke teknikker de brukte - her er det heklet reliefkant over staver.


Disse minner mest om en kjole som hadde passet utmerket
til en Barbiedukke:)

Det er en utfordring og finne ut av hvordan de forskjellige gryteklutene er laget, men jeg håper å få til et mønster etter denne grytekluten.
Dette er favoritten til nå.

Men før jeg setter igang med mønsterene må det googles litt rundt og se om de kanskje finnes fra før der ute:)


Disse har jeg heklet på i det siste, og oppskriften ligger under bildet. Nå skal det settes igang med sorte kluter som passer til.













Oppskrift på gryteklutene (hvite m/ sort kant)

De er heklet med tykt bomullsgarn, og opplegg var 31 luftmasker.
I 6. lm. hekles 2 staver - 2 lm - 2 staver. Hopp over 2 lm, 1 st i neste lm.
Hopp over 2 lm, deretter 2 st - 2 lm - 2 staver i samme lm igjen. 
Snu med 3 lm hver gang. Fortsett slik til du har ønsket størrelse.
Rundt er det  heklet en rad fm med hvit tråd først.
Deretter picotkant med sort. 3 lm, 1 fm i 1. lm - hopp over 1 fm, og hekle en fm. osv. 

 


27 kommentarer:

  1. Så mange fine grytekluter.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  2. Hvor er de fine og det er nemlig morsomt at se hvad tidens mode var indefor grydelapper.....

    Håber at du enten får talt mønsteret ud eller finder det et sted for de er rigtig søde.

    SvarSlett
  3. Tror grytlappene får sin renessanse igjen. :))

    SvarSlett
  4. Så mange fine grytekluter. Morsomt at man kan finne så mange forskjellige og fra forskjellige tidsepoker.

    SvarSlett
  5. Så mange flotte grytekluter!

    Jeg har lett litt, for jeg husket ikke hvor jeg fant den stjerneputa, men nå har jeg funnet bloggen. Har lagt en link i innlegget i bloggen min...
    Det kan være skiveren min som kanskje ikke klarte å skrive ut en tydelig kopi av diagrammet. Kanskje du er heldigere...

    SvarSlett
  6. Hei
    Jeg har lagt ut mønster på stjernegryteklutene - den må du bare "stjele".

    Lykke til med markeringen

    SvarSlett
  7. Det finns så otroligt mycket vackra grytlappar i alla tänkbara mönster och tekniker.

    SvarSlett
  8. Hvor er det sjovt med alle disse gamle grydelapper.....ren nostalgi :O))

    SvarSlett
  9. Så artig å finne tak i gamle grytekluter - de er jo en del av kulturarven de også :-) Spennende å se om du klarer å rekonstruere den - lykke til :-D

    Ha en fin mandag og klem fra Siv

    SvarSlett
  10. Utrolig mange utgaver av grytekluter opp gjennom tidene, så dette var virkelig et verktøy som også skulle pynte kjøkkenet.
    Fin kveld ønskes og klem fra meg;)

    SvarSlett
  11. En skatt som skall bevaras, så fina de är!

    SvarSlett
  12. Hei igjen. Tusen takk før søt hilsen på bloggen min :) Jeg sier det igjen, hunden din er bare kjempesøt! Jeg la meg til som følger hos deg. Du lager masse flott! De gamle gryteklutene er så artige! Skikkelig retro!

    SvarSlett
  13. Det er artig med gamle husflidsting.
    Et år hadde vi utstilling på samfunnshuset over alt som folk hadde laget sjøl hjemme, og gamle ting som folk før oss hadde laget.
    Det kom inn veldig mye, både søm, broderi, vevde ting, strikket, heklet, skinn, tresløyd og metallting. Det var veldig morsomt.
    Å se mange grytekluter på en gang må jo være artig, kanskje det dukker opp noen som er nesten like, bare med en liten forskjell?
    Eller noe ingen har sett før?
    Lykke til!

    SvarSlett
  14. Så morsomt med mange flotte grytekluter.
    Synes de muggene var kjempe tøffe.
    god kveld
    Klem Tone

    SvarSlett
  15. Så morsomt å finne så mange mønster. Jeg likte også muggene. Har aldri sett slike.

    SvarSlett
  16. Det morsomme er at hun som samler disse gryteklutene til utstillingen har mottatt flere mugger, men med litt forskjellig mønster.

    SvarSlett
  17. Sett på maken så mange fine grytekluter! :o)

    SvarSlett
  18. Jippi - får oppskrift til mugge-grytekluter på e-post i morgen:)Google ordner opp:)

    SvarSlett
  19. Hele universet vrimler med grydelapper :-)) Da jeg gik i skole og vi skulle lære at hækle , da startede vi med at netop at hækle grydelapper , godtnok ikke så flotte som dem du viser :-)

    SvarSlett
  20. Hei.Kjempe fine.Har en del gammle jeg også.Har hegt dem opp på en spikka trestang.Kjempe koselig å ha.Minner om en svunnen tid.Tusen takk for oppskriften.Ha en riktig fin Tirsdag.Klem fra Bodil.

    SvarSlett
  21. Så mange fine gryteklutar!! Spennande å finne slike skattar og forsøke å hekle etter dei.

    SvarSlett
  22. Helt enig! Flott med slike gammeldagse hekla grytekluter! Regner med at vi får se flere varianter av de etterhvert (?)

    SvarSlett
  23. vilken rolig utställning!
    Den skulle jag också vilja se =)
    Du kanske visar fler bilder på bloggen sen ?

    SvarSlett
  24. Tycker också att virkade grytlappar är en bortglömd kulturskatt - så många fina mönster o tekniker. Dessutom är de jättekul att virka.

    SvarSlett
  25. Mange fine grytekluter. Jeg har arvet noen av de min bestemor laga. Ja, det er virkelig håndarbeids-skatter :)

    SvarSlett
  26. Veldig fine grytekluter du lager! Produktiv du!
    Ps. Tusen takk for kommentarer!! :D

    SvarSlett

Ulla-Bella blir kjempeglad for dine hyggelige kommentarer:)