Oppskrift på tovede hjerter

 Små strikkede hjerter har man alltid bruk for til jul. De kan henges i vinduet, festes til pakker eller ligge på et fat som dekor. Disse er strikket etter en gammel engelsk oppskrift, som jeg har oversatt.


Oppskrift på tovede hjerter

Vestlandsgarn eller annet garn som tover i maskinen
Pinne nr. 6

Legg opp 4 masker og strikk en pinne vrang, en  pinne rett og en pinne vrang.
Neste pinne: strikk en maske, plukk opp en maske, osv, 3 ganger, strikk en maske = 7 masker på pinnen.
Strikk nå: en pinne vrang, en pinne rett, og en pinne vrang.
Neste pinne: strikk en maske, plukk opp en maske, osv. 6 ganger, strikk en maske = 13 masker på pinnen.
Strikk nå: en pinne vrang, en pinne rett, og en pinne vrang.
Neste pinne: strikk en maske, plukk opp en maske, osv., 12 ganger, strikk en maske = 25 masker på pinnen.
Strikk nå: en pinne vrang, en pinne rett, og en pinne vrang.

Nå begynner man å strikke hvert hjertehjørne for seg slik:
Strikk 12 masker, plukk opp en maske, la 13 masker stå igjen på pinnen, snu arbeidet.
Legg opp 3 masker på pinnen, og strikk vrangmasker ut pinnen. 16 masker har du nå på pinnen.
Strikk neste pinne rett, deretter en pinne vrang.
Nå skal det minskes slik: Strikk en maske, 2 sammen, osv. 5 ganger. Strikk en maske. Nå har du 11 masker.
En pinne vrang, en pinne rett, og en pinne vrang.
Minsk igjen: Strikk 2 sammen 5 ganger, og en maske rett. Du har nå 6 masker igjen på pinnen. De resterende maskene skal snurpes sammen med en synål, og sy sømmen ned til stedet der du la opp 3 masker.

Neste hjertehjørne strikkes slik:
Plukk opp 3 masker langs kanten der du la opp de 3 maskene, og fortsett som for det andre hjertehjørnet.

Nå skal det fylles med polyestervatt. Deretter syes hjertet sammen og toves i vaskemaskinen på 40 grader med litt grønnsåpe. Mine ble kjørt 2 runder med et håndkle på siste toving.
Trinn-for-trinn forklaring er blitt lagt inn her.
Lykke til!

52 kommentarer:

  1. Sødt julehjerte. Tak for opskriften :-)

    SvarSlett
  2. Så fine hjerter ! Tusen takk for at du vil dele med oss, desse skal eg visst prøve meg på. Og som du seier har ein alltid bruk for raude hjerter til Jul, i allefall her i huset :)

    Ønsker deg ein fin søndag vidare :)

    SvarSlett
  3. Så fine hjerter! De må jeg prøve meg på før jul;) Du er jammen snill som deler oppskriften;)

    SvarSlett
  4. Dem må jeg da prøve at lave. Tak for opskriften.

    SvarSlett
  5. kjempesöte :)) takk for oppskriften.

    SvarSlett
  6. Så fine julehjerter!! Forøvrig veldig fin blogg - og jeg likte godt engelen og mobiletuiet litt lengre ned her også :-)

    SvarSlett
  7. De var kjempefine :-) Jeg elsker hjerter - HELE året <3 Takk igjen for at du er så flink til å dele oppskrifter :-)

    Ha en fin søndag og klem fra Siv

    SvarSlett
  8. Takk for oppskrift! Disse skal prøves :)

    SvarSlett
  9. Så trivelig arbeide da ;)
    Takk for oppskriften, skal se om jeg får prøvd meg på sånne før jul jeg også da.

    Ha ei flott uke:)

    SvarSlett
  10. Så fina hjärtan och trevligt att du delar med dej av beskrivningen på hur man gör dem.
    Kram Birgitta

    SvarSlett
  11. Takk for oppskrift, de var skikkelig søte!...og dette kan jo være helårsarbeid;)

    SvarSlett
  12. Men, vilket fint fat, med alla hjärtan!

    SvarSlett
  13. Tusen takk for at du deler oppskriften på disse fine julehjertene

    SvarSlett
  14. Oh så söta hjärtan de blir ju jättefina som dekoration till jul.

    Ha en riktigt fin början på veckan
    Kramen/Gunilla

    SvarSlett
  15. Ah, perfekt til årets brun-og-rød-jul med husflidsovertoner! Takker, takker!

    SvarSlett
  16. Kjempelekre hjerter. Du er flink og produktiv du.Takk for oppskriften. jeg har alt printet den ut. Ønsker deg en fin ny uke og måned.
    Klem

    SvarSlett
  17. Kjempefine hjerter! Takk for oppskriften - slike vil jeg strikke til jul!
    Maria

    SvarSlett
  18. Nydelige hjerter. Tusen takk for oppskrift.
    Klem Tone

    SvarSlett
  19. Oj, disse hjertene var fine! Kjempefin fasong, lubne og gode. Takk for at du deler oppskriften.

    SvarSlett
  20. Så fine hjerter! Takk for oppskrift! :)

    SvarSlett
  21. Så mye fint du lager!! Supersøte hjerter!! AnneK:-)

    SvarSlett
  22. Å så fiiine de var, tror jeg må få til noen slike til jul. Så søte da:D

    SvarSlett
  23. Vilka fina söta hjärtan! Så vackra!

    SvarSlett
  24. Søte! Vi nok prøve meg på de! Takk for idéen! Ha en fortsatt kreativ uke! Klem

    SvarSlett
  25. Surfar runt på nätet och hittar din sida med så söta hjärtan! Måste verkligen prova att sticka dem efter ditt mönster : )

    SvarSlett
  26. Skjønne julehjerter, takk for oppskrift!!

    SvarSlett
  27. Nej, hvor er de fine de små julehjerter. Mange tak for opskriften, nu er det bare om at komme igang med strikkepindene og noget rødt garn ;)

    SvarSlett
  28. Hei.Kjempe søte hjerter.Tusen takk for oppskriften.Den må prøves.Ønsker deg en riktig fin uke videre.Klem fra Bodil.

    SvarSlett
  29. Takker for den fine oppskriften:) De hjerter er jo helt nydelige:)Ha en riktig fin kveld.

    SvarSlett
  30. Rigtigt soede hjerter. Kan levende forestille mig dem haengende paa en gran. Tak for opskriften.

    SvarSlett
  31. Takk for koselig komentar i bloggen min :-)
    Lekre julehjerter, oppskriften skal skrives ut og prøves, tusen takk.

    SvarSlett
  32. Hej!

    Hittade just hit och vilken fantastiskt trevlig blogg och otroligt fina saker du gör! Här måste jag bli följare för hit vill jag gärna hitta igen!

    Ha en bra dag! :)

    SvarSlett
  33. Vackra hjärtan du har gjort. Ni i Norge verkar vara så skicklig på det där att sticka och sen tova i maskin. Se väldgit intressant ut, kanske prövar jag ditt mönster. Ha det så gott i höstmörkret.

    SvarSlett
  34. Du får osse et hjerte af mig , :-)) Fordi du altid er så flink til at dele ud af dine ideer.

    Klem Vilma

    SvarSlett
  35. Så fine! Tusen takk for oppskriften!

    SvarSlett
  36. Takk for oppskrifta på disse søte hjertene!
    Klem!

    SvarSlett
  37. Phøy! Det kan ikke ha vært polyestervatt jeg fylte inni hjertene!
    Da jeg tok dem ut, var de limete på yttersiden!
    Huff!
    Kanskje jeg finner noe annet fyll som tåler 40 grader...

    SvarSlett
  38. Skikkelig go'e hjerter du har laget - de hadde liksom så fin fasong, at man bare har lyst å klemme på de :-) Takk for at du har lagt ut oppskriften også, for disse frister det å prøve seg på.

    SvarSlett
  39. Flotte hjerter! Tusen takk for oppskrift :)

    SvarSlett
  40. Nej, hvor er de fine. Tusinde tak for opskrift!

    SvarSlett
  41. Tusind tak for opskriften.
    Glæder mig til at strikke hjerterne.

    SvarSlett
  42. Helt nydelig oppskrift, må nok legge til bloggen din som følger, den er jo bare kjempeinspirerende! Tusen takk for oppskriftene og alt fint du lager som du viser her inne slik vi kan få mulighet til å åpne øynene for noe nytt og kreativt! :-) På disse hjertene skal man strikke to stykker og sy sammen? Jeg har allerede strikket en del :-)

    SvarSlett
  43. Takk for ppskriften jeg har strikket ett nå, spekululerte litt på sammensyinga, men tror det ble bra til slutt. Venter spent på tovinga.

    SvarSlett
  44. Helt vildt flotte hjerter.
    Jeg er dog i tvivl om hvad du mener med: "De resterende maskene skal snurpes sammen med en synål, og sy sømmen ned til stedet der du la opp 3 masker."
    Kan du hjælpe mig?

    Mvh. En nybegynder.

    SvarSlett
  45. Marlene: Når du har 6 masker igjen på pinnen klipper du av garnet, tar en synål inn på enden, og trer nålen igjennom de 6 maskene du har igjen. Deretter syr du bare litt sammen nedover, sånn ca. 3 cm tenker jeg.

    SvarSlett
  46. Takk for teskjeoppskrift :D Har prøvd meg på en og det blir nok flere i løpet av kvelden! Dette var moro!

    Ha en fortsatt fin advent :)

    SvarSlett
  47. Vad fina hjärtan, tack för mönstret =) Fin blogg du har! Kram /Caroline

    SvarSlett
  48. Hei.
    Første gang på besøk hos deg. Men ser at det ikke blir siste:)
    Kjempefine hjerter. Takk for oppskrift. Minner litt om grytekluten jeg har i min adventskalender.

    SvarSlett
  49. Hei! Surfet rundt etter hjerteoppskrifter på google bilder. Og jammen klikket jeg meg knn på en blogg som viste seg å være kjent fra før;-) Ha en fin juletid!

    Ruthe

    SvarSlett
  50. Her er eg tilbake på bloggen, ca 4 år etter eg strikka mange slike hjerter...nå er eg i gong igjen. Snart kan dei sjåast på bloggen, rekne eg med ;)
    Dette er så kjekke, enkle,kjappe og fine hjerter.
    Ha ei flott helg!

    SvarSlett

Ulla-Bella blir kjempeglad for dine hyggelige kommentarer:)