Et tovet hjerte blir til

Etter forespørsler angående de tovede hjertene jeg skrev om tidligere her, har jeg nå laget en trinn for trinn forklaring. Håper det da blir lettere å få til hjertene.
Nå er det strikket til dette stedet i oppskriften: "Nå begynner man å strikke hvert hjertehjørne for seg"
Det står nå 25 masker på pinnen.

 
 Strikk 12 masker, og plukk opp en maske - la de 13 andre stå igjen, snu

 Legg opp 3 nye masker på pinnen, og strikk vrangmasker ut pinnen. Nå er det 16 masker på pinnen.
Strikk en pinne rett, deretter en pinne vrang.

  Da ser arbeidet slik ut.

 Nå skal det minskes: Strikk en maske, 2 sammen osv. 5 ganger, strikk den siste masken. 11 masker på pinnen. Så strikkes det 2 sammen 5 ganger, en maske rett = 6 masker igjen.
 Snurp disse maskene sammen, og snu arbeidet. Sy nedover til det stedet der du la opp de 3 nye maskene.

Neste hjertehjørne strikkes slik: Plukk opp 3 masker langs kanten der du la opp 3 masker. Strikk en pinne rett, og en pinne vrang.

 Fell som på det andre hjørnet, og når du har 6 masker igjen, skal disse snurpes sammen også.
 Da ser hjertet slik ut.
 Nå skal den siste sømmen syes. Nedover fra hjørnet på hjertet. Rull ut kantene slik at du syr helt ytterst i kanten.
 Fyll med polystervatt som tåler minst 40 grader i vaskemaskinen. Og sy igjen resten. Lykke til!

26 kommentarer:

  1. De hjertene var skikkelig flotte og lubne, så takk for oppskrift!! Tror ikke jeg rekker å prøve de før denne jula, men slike kan jo lages hele året i div farger;)
    Ha ei fin helg og klem fra meg;)

    SvarSlett
  2. Så kjekkt med slike oppskrifter, så tusen takk skal du ha! Hjerter er jo populært året rundt. Ønsker deg ei fin adventstid og kos deg!

    Klem Cille

    SvarSlett
  3. Tusen takk for oppskrift. Disse må nok prøves etterhvert.
    Fortsatt god helg
    Klem Tone

    SvarSlett
  4. Tak for opskriften. God lørdag til dig :-))

    SvarSlett
  5. Takk for grundig forklaring! Dette må jeg prøve,det er så koselig med sånne lubne, myke hjerter:D
    Klem og god helg!

    SvarSlett
  6. Det var fine hjerter :) Takk for oppskrift! Ha en fortsatt fin helg

    SvarSlett
  7. Toppenbeskrivning! Nu kanske jag, som är verkligt dålig på att sticka, kan lyckas.

    SvarSlett
  8. Oj så pedagogiskt. det tackar man för! :)

    SvarSlett
  9. Kjempeflotte hjerter og takk for oppskrift!

    SvarSlett
  10. Tusen takk. Nå tror jeg det blir noen fine hjerter etter hvert.

    SvarSlett
  11. Takk for god oppskrift, denne skal jeg prøve meg på senere, slik at det blir slike fine hjerter til neste jul :-)

    SvarSlett
  12. Dette var jo så pedagogisk at kanskje til og med jeg kan våge meg på å strikke et hjerte :) Tusen takk!

    SvarSlett
  13. TACK!
    Vilken fin beskrivning du gjort!
    Det skall jag prova på!
    Många må gott hälsningar

    SvarSlett
  14. Genialt! Nå lagra under favoritter, og kanskje et pusleri til neste jul ;-)

    SvarSlett
  15. Fin forklaring, mine ble ikke slik for å si det enkelt :-)) hehe

    SvarSlett
  16. Takk for flott oppskrift. Det er blitt mye flott her siden jeg var innom sist. Ha en flott helg

    SvarSlett
  17. Vad käckt att du visar oss hur du stickar dina tovade hjärtan. Bra beskrivning.
    Önskar dej en mysig tredje advent.
    Kram Birgitta

    SvarSlett
  18. Fin vejledning. De er simpelthen fine. Tror efterhånden jeg har lavet 40 stykker af dem. Bruger dem som bordpynt, vedhæng på pakker, julepynt, lægger dem ved som en lille ekstra ting i en pakke osv. Laver dem i mange farver. Har også prøvet en større model, forskelligt garn og forskellige størrelse pinde - de er alle fine. Tak for opskriften.

    SvarSlett
  19. Så flott hjertet er - og takk for oppskriften! Det er altid koselig å få nye tips.

    SvarSlett
  20. Kjempeflott beskrivelse..., toro jeg må prøve meg på et sånt hjerte... :O)

    Ønsker deg en fin kveld!

    SvarSlett
  21. Tack Ulla-Bella för att du tipsade mig om kanske flaggirlanger på nån bokhandel. Jag frågade på två ställen men nej jag har ännu inte hittat dem. Skulle jag ha ett riktigt gammalt så skulle jag copiera den på datorn men tyvärr vet jag ingen som har.
    Bra beskrivning på dina hjärtan, dem skall jag försöka sticka. Ha en fin luciadag i morgon.

    SvarSlett
  22. For en flott oppskrift!
    Godt jobba!

    SvarSlett
  23. Oj bra beskrivning,tack för det .När det gäller julgranarna så sök på engelska inne hos matrha stewart ,så visar dem en video hur man gör dem ,lycka till ,Klems!=)

    SvarSlett
  24. Ser man dét! Da ble det et test-hjerte av en grønn garnrest.. Vart litt "tufsete" på baksida, men jeg håper det ikke gjør allverdens når det skal toves; dessuten har jeg jo god tid til øve fram mot neste jul! Super blogg med supre oppskrifter! Fotsatt god jul, og godt nyttår til deg!

    SvarSlett
  25. Flott forklaring!
    Sidan me no er i oktober er det sikkert på tide å tenkje på jul... og då kan desse passe :)

    SvarSlett
  26. Disse hjertene gleder jeg meg til å lage! Tusen takk for oppskriften. Dette var en fin nettside!
    mvh
    Mari Ann B.

    SvarSlett

Ulla-Bella blir kjempeglad for dine hyggelige kommentarer:)