Spennende mønster

I dag deler jeg oppskrift på et mønster som er unikt fordi det strikkes på 2 pinnestørrelser samtidig. Jeg kan ikke røpe hva jeg lager riktig ennå, men dette mønsteret må jo kunne brukes til mye forskjellig.
Her er fremgangsmåten:

Legg opp et ønsket antall masker og legg til 2 masker som er kantmaskene.
Start med den tynneste pinnen (f.eks. 3) og strikk 4 pinner rettstrikk = 2 riller

På neste pinne strikkes slik med tykkere pinne (f.eks. 4):
Strikk en kantmaske, og strikk deretter de neste maskene doble, dvs. strikk først vanlig maske, men ikke ta masken av pinnen, og strikk nå i bakre del av masken. Fortsett slik til en maske gjenstår - dette er kantmasken.
Strikk vrangt tilbake, og fortsett i glattstrikk til det er strikket 6 pinner over de doble maskene. Nå skal det igjen minskes masker.

Bytt til tynnere pinne.
Strikk først en kantmaske, deretter 2 sm pinnen ut (men den siste er jo kantmaske, og skal strikkes for seg).

Nå er vi tilbake der vi startet. Og strikker nå 4 riller med den tynne pinnen.

Jeg vil senere prøve å variere dette mønsteret ved å øke mer, og bruke ennå tykkere pinner underveis. Det er spennende å prøve nye mønster, og utforske dem videre.


Ønsker dere alle en fortsatt God Påske!

7 kommentarer:

  1. Lyder rigtig spændende - det må jeg prøve, for ellers er det kõike til at bedømme :)
    Rigtig dejlig påske til dig og dine

    SvarSlett
  2. Dette er vel et mønster som kan brukes til flere ting? Dog spent på hva du klarer å få ut av det. :)

    SvarSlett
  3. Dette ligner på mønsteret som jeg laget en babyjakke av. Kanskje ikke riktig det samme for jeg brukte bare en pinne.Gleder meg til å se hva det blir av dette.
    Klem

    SvarSlett
  4. Tøft mønster! Artig med ulike pinnestørrelser. Det blir spennende å se hva du skal lage :)

    SvarSlett
  5. Så spennende dette ser ut, gleder meg til å se fortsettelsen her! :-)

    SvarSlett
  6. Ja det där var ett intressant mönster. Hoppas jag kommer mig för att testa det. Ha en skön vecka.

    SvarSlett
  7. Dette mønsteret ser veldg fint ut! Lekkert garn du strikker med :)

    SvarSlett

Ulla-Bella blir kjempeglad for dine hyggelige kommentarer:)