Første fargesuppe

Garn til venstre: Reinfann bad II - Garn høyre: Reinfann bad I

Endelig er plantefargingen i gang. Det har vært en årelang prosess fra ønske til handling. Det er nok ett par år siden jeg skaffet til veie en stor kjele og kokeplate. Bøker har vært lånt på biblioteket, og nettsteder lest. Men så manglet det siste sparket for å sette i gang. Heldigvis valgte jeg å starte en blogg i juni måned, og da fant jeg fort denne lærerike bloggen som heter: Hjerte GO`H Design.
Da satte jeg selv i gang også:)


Det fine med plantefarging er at man får så mange fine turer også. Først ble det plukket Reinfann i store kvanta. Den ble tørket i ovnen, og her ligger den i gryta og blir til en gul fargesuppe.


Hele formiddagen gikk Ulla-Bella og duppet garnet forsiktig opp og ned av gryta. Dette tar tid, men det er så hyggelig, at nå har jeg bestillt en bok om soppfarging også. Dette er nok en hobby man fort blir avhengig av vil jeg tro.




17 kommentarer:

  1. Hvor ser det spændende ud, er ret sikker på det bliver noget af en tidsrøver for dig.

    Det er nogle helt vidunderlige farver du har fået frem.

    SvarSlett
  2. Meget meget laekre farver. Det er du da genial til.Godt gaaet.

    SvarSlett
  3. Det ser unægtelig spændende ud, men jeg kender mine begrænsninger og lader andre om dette og nøjes med at beundre :-))

    SvarSlett
  4. Åh, vad spännande det ser ut. Vilken fin färg. Jag har bara färgat med Kool Aid och ullfärger tidigare. Om ett år kanske jag också har provat :D

    SvarSlett
  5. Dette så spennende ut! Inntil videre velger jeg å kjøpe ferdig farget garn, men dette frister. Skal følge med å lære av deg så lenge:-)

    SvarSlett
  6. Så moro at du er i gang! Og du har helt rett! Man blir avhengig :) Fine farger du har fått med reinfann. Moro å høre at du tørker alt før du koker kypen og ta du dypper garnet i den. Har lest at det går an, men vi har latt garnet ligge i kjelen under hele fargingen, og passet temperaturen nøye. Artig at man kan gjøre det ulikt å få så fine resultater :) Har du beisa med alun?
    Gleder meg til å se flere flotte farger fra deg :) Ha en super søndag :) Klem

    SvarSlett
  7. Guri: Ja, jeg har beiset med Alun (og nå har jeg fått med meg at det er billig i Strømstad også)

    SvarSlett
  8. Å, du driver med plantefarging! Det er spennende!
    Angående springfrø, jeg tipper du bare så første del av innlegget, jeg har skrevet om balsamin også, og hvordan de blir oppfattet i Norden med forskjellige navn. Kan du komplettere, er jeg takknemlig!

    SvarSlett
  9. Så spennende! Og så blir det jo så særegent, og bare "din" farge :-)

    Ha en fin søndag og klem fra Siv

    SvarSlett
  10. Så supert! Garnet ble jo knall fint. Du er riktig flink. Lang prosess å koke og ordne fargen. Sikkert spennende når man legger oppi garnet som skal farges. Ha en fin kveld.

    SvarSlett
  11. Det er sejt, at farve sit garn selv, jeg tager hatten af.

    SvarSlett
  12. Flott garn! Det ser kjempe spennende ut :o)

    SvarSlett
  13. oi dette ser fryktelig spennende ut.
    Gleder meg virkelig til å se og høre mere om dette.
    Klem Tone

    SvarSlett
  14. Så gøy dette så ut :-)
    Skal bli spennende å se hvor mye flott du klarer å få til - kommer mer enn gjerne igjen hit, det var en flott blogg du hadde :-))

    SvarSlett
  15. Oj, det ser ut att bli fina härvor! Gick själv en kurs i växtfärgning förra året och förundrades över alla fina färger. Daggkåpans gulgröna var en favorit.
    Har hört att svampfärgning ska vara ännu roligare, mne har inte testat själv. Ser fram emot att få se ev experiment här!

    SvarSlett
  16. Dette ser sååå artig ut! Fikk lyst til å prøve jeg også.

    SvarSlett
  17. Dette er veldig stilig! Fargen ser nydelig ut, også er den jo helt unik :-)

    SvarSlett

Ulla-Bella blir kjempeglad for dine hyggelige kommentarer:)