Høstens palett



Det siste som er prøvd av plantefarging er Svarthyll - Sambucus Nigra. Både blader, stilker og bær har blitt brukt.
Hespe I  -  blader og stilker med endret ph-verdi underveis i fargingen
Hespe II -  bærklaser - halvmodne
Hespe III - blader og stilker (denne fargen er mer grønn enn det som vises på bildet)
Oktoberbergknappen blomstrer også:)
 
Når bærene på Svarthylltreet blir mer modne skal det prøves flere hesper. Håpet da er at de blir mørkere enn det de halvmodne bærene ga. Flere hesper er bestilt fra Hillesvåg Ullvarefabrikk så nå er det bare fortsette å sanke fargeemner i naturen.

Nå har sommerblomstene blitt byttet ut med høstens blomster. Koselig med litt forandring.
Lyng, Asters og pyntekål

29 kommentarer:

  1. du har vundet i min Giwe Away, tillykke sender du en mail til mig med din adresse :0)

    SvarSlett
  2. Nydelig garn du har farget. Må være morsomt å strikke av egenfarget garn!

    SvarSlett
  3. Det er virkelig flot! Sikke farver.

    SvarSlett
  4. Hvor er det smukt dit farvede garn.

    Hvad skal du strikke af det? :)

    SvarSlett
  5. Jeg skal bruke det selvfargede garnet til å lage votter med mye mønster (har spart oppskrifter lenge)

    SvarSlett
  6. Herlige farger! Når man farger selv, ser det ut til at naturen går igjen i fargene, herlig!

    SvarSlett
  7. Så artig at du farger garnet sjøl, og at det blir så mange farger bare av svarthyll!

    SvarSlett
  8. Nydelige farger. Blir sikkert spennende å strikke av det garnet.

    SvarSlett
  9. Nyydelig garn! Dette er noe jeg hr lyst til å prøve meg på - men enda ikke hevet meg utpå! :-) Så flink du er!

    SvarSlett
  10. Nydelig garn du har farget, så fint å bruke naturen. Hvilke garn er det du farger. Erdet bare naturfarget ullgarn?

    SvarSlett
  11. Bare brukt naturfarget to-trådet ullgarn, men nå har jeg planer om å bruke gråtoner også:)

    SvarSlett
  12. Å, så nydelege fargar :) Og så smart at du har brukt både blad, stilk og bær. Du er så flink. Eg og har lyst til å prøva meg på garnfarging.

    SvarSlett
  13. Så nydelige farger du har fått! Men kan du si meg hvor du har funnet svarthyll? Vet du om edet finnes langs Østfold-kysten?

    SvarSlett
  14. Fargene ble sarte og flotte - det blir spennende å se hva du lager av disse nøstene.

    SvarSlett
  15. Så flott det blir med egenfarget garn :) Og så forskjellige farger av en og samme plante! Fine bilder med fine høstfarger! ha en fin kveld, klem

    SvarSlett
  16. For noen nydelige farger du får ut av naturens ingredienser. De blir liksom så myke og naturlig vakre... og så gøy det må være å strikke noe av egetfarget garn.
    Flotte bilder du har tatt også, så nydelig avstemt med garnfargene.

    SvarSlett
  17. Så fine farger - likte veldig godt den i midten :-) Utrolig at fargen kan bli så forskjellig når du bruker samme plante :-D

    Ha en fortsatt fin kveld og klem fra Siv

    SvarSlett
  18. Fantastisk som naturen gir os glæde ....... Hvor er det lækre farver :o)

    SvarSlett
  19. Dette er jammen spennende, så flotte farger du får til.
    Fin dag.
    Klem Tone

    SvarSlett
  20. Fina färger! Nu blir jag sugen på att växtfärga.

    SvarSlett
  21. Guri: Svarthyllen jeg farger med vokser i hagen til min nabo:) Vet ikke om den finnes vill i Østfold.

    SvarSlett
  22. Så fine farger det blev! Nydelig höstbukett av garnet.
    Maria

    SvarSlett
  23. Du er dygtig og jeg glæder mig til at se dine votter :-)))

    SvarSlett
  24. Nydelig! Naturfarger blir så vakre! Lære å farge er en av mange ting som står på lista over ting jeg har lyst til å lære. Morsomt å se hvordan ditt garn blir! :)

    SvarSlett
  25. Du er bare saa flink. Den rosa fargen er ubeskrivelig vakker.Hva har du tankene med garnet???

    SvarSlett
  26. Härliga garner! Gillar den rosa lite extra.
    Annika

    SvarSlett
  27. Jeg digger disse fargene! Utrolig morsomt at du har farget dem selv - imponert! Og gleder meg til å se hva du lager av dem :-)

    SvarSlett
  28. Skønne farver. Glæder mig til at se dine votter.
    :-)

    SvarSlett

Ulla-Bella blir kjempeglad for dine hyggelige kommentarer:)