Fortsatt kaldt

Her på østlandet er det fortsatt kaldt, og det ser ikke ut til å gi seg heller. Kakelinna må vi vel se langt etter i år tenker jeg. Denne balaklavaen er strikket med 2 rett/2 vrang, og blir elastisk og fin. Jeg har først strikket en hals, 30 cm, brettet den litt ned, og plukket opp masker for hodedelen.  Jeg synes det er greit at man kan velge om man vil ha kanten opp eller brette den ned.

Oppskrift på strikket balaklava

Garn som passer til pinne nr. 6.
Legg opp 72 masker og strikk 2 rett - 2 vrang til arbeidet måler 24 cm (dame/barn) og 30 cm i herrestr.
På innsiden plukkes det deretter opp masker ca. 7 cm fra kanten - 9 cm i herrestr.
 Plukk opp 86 masker, rundt, men la det stå igjen 18 masker hvor det ikke plukkes opp masker.
Strikk frem og tilbake i 2 rett- 2 vrang 9 cm. For herrestr. strikk 12 cm.
Legg opp 28 nye masker og strikk rundt til arbeidet fra de nye maskene måler ca. 18 cm.
Da feller man til toppen slik: Strikk de vrange maskene sammen, deretter en omgang uten fellinger. Så strikkes de rette maskene sammen, og en omgang uten felling. Så strikker man 2 sammen hele omgangen, og 2 sammen neste omgang. De resterende snurpes sammen. Rundt ansiktsåpningen har jeg plukket opp masker og strikket 3 omganger med 1 rett, 1 vrang.
Lykke til!

41 kommentarer:

  1. Så varm och skön den ser ut att vara!
    Här har vi det riktigt kallt också, så det blir en lång vinter när den börjat så tidigt.
    Ha det bra!

    SvarSlett
  2. Kjempefin balaklava! Tusen takk for at du deler oppskriften!

    SvarSlett
  3. Den var fin og praktisk. oppskriften er lagra

    SvarSlett
  4. Hej

    Her er også hundekoldt i forhold til hvad her plejer at være i Danmark, så jeg vil strikke en til manden efter din opskrift.

    stine:)

    SvarSlett
  5. Den ser vel nok dejlig ud når det nu bliver ved med at være så kold..

    SvarSlett
  6. Den var flott! Nå er det kaldt også i Sverige, så en trenger å ha varme klaer. Takk for oppskriften!

    SvarSlett
  7. Kjempefin og takk for oppskrift! Her gjelder det vel å finne noe kløfritt garn, så er dette det perfekte hodeplagg i kulda;)
    Ha en fin dag videre og klemmings;)

    SvarSlett
  8. Balaklavaen så skikkelig god og varm ut! Denne fikk jeg lyst til å strikke. Tusen takk for at du deler oppskrift :)

    SvarSlett
  9. Denne er nok deilig å bruke nå som det er så kaldt. Den ser skikkelig fin ut, og oppskriften enkel. Takk for at du deler den. Jeg linker selvfølgelig til deg, hvis jeg lager den :)

    SvarSlett
  10. Den så ordentlig god ut.
    Klem Tone

    SvarSlett
  11. Den ser dejlig varm og blød ud.
    Vi kalder den elefanthue, det er sådan forbryderne har på når de ikke vil genkendes. ;0)
    Tusind tak for at du deler så gavmildt.

    SvarSlett
  12. Takk, takk! Skal se om ikke det blir noe sånt når bare julegavene er ferdige!

    SvarSlett
  13. Tak for den fine opskrift den er meget anvendelig her i den bidende kulde ;))

    SvarSlett
  14. Ville bara titta förbi o lämna en vinterkram! Kram petra

    SvarSlett
  15. For en super balaklava. Selv er jeg ikke så flink til håndarbeid og strikking men jeg har ett stort nettverk som jeg skal dele bloggen din til. Masse gode tips !

    SvarSlett
  16. Takk for oppskrift, denne kan bli god å ha!
    Så flittig du er med handarbeid nå før jul! Julegave?

    SvarSlett
  17. Detta var en förnuftig modell på mössan. Här är också så kallt så man nästan fryser ihjäl. Nu var det 13- men det blåste pinande kallt. Ha det skönt i stugvärmen.

    SvarSlett
  18. Hei, så flott ! Kjekt du vil dele oppskrifta med oss ! I dette landet treng vi sannelig slike strikkasaker !

    SvarSlett
  19. Denne lua ser ut til å gjøre jobben. Sikkert varm og god. Har sett nedover i bloggen din nå, og du har masse koselig å se på. Alltid kjekt å være innom deg.
    Klem

    SvarSlett
  20. Tilløp til forbigående kakelinne her på østlandet i dag. Så kommer visst kulda igjen og da kan en sånn lue være nyttig, takk for oppskrift! :)

    SvarSlett
  21. Den så herlig og varm ut! Takk for at du gir oss oppskrifta! OG kakelinna - den kom i natt her hos oss, så alt er i rute til jul :)

    SvarSlett
  22. I dag vräker snön ner, så den härliga luvan skulle jag behöva,
    Härlig färg.
    Kram Annika

    SvarSlett
  23. Ser varm och skön ut. Tack för mönster! :)

    SvarSlett
  24. Denne er perfekt i kulda. Spesielt når man er ute å sparker i full fart.
    Takker for omtanken i kommentar :)
    Jeg klør i fingrene etter noe lett handarbeid. Kanskje jeg skal prøve meg på tovehjerter. De er så fine.
    klem

    SvarSlett
  25. Flott hodevarmer!! Så kjekt at du deler oppskriften, jeg må vurdere denne altså! Tusen takk for hyggelig komentar i bloggen min :o)

    SvarSlett
  26. Kjempesuper lue/hals/finnlandshette:-) Takk for oppskrift, den er lagret og skal nok bli strikket også:-)

    SvarSlett
  27. Den luen så kjempegod ut :-)
    mye fint du har laget siden sist jeg var her :-)

    Og søt historie med hunden din :-)

    SvarSlett
  28. Så snilt av deg å legge ut oppskrift! Ser varm og god ut denne balaklaven.

    SvarSlett
  29. Den varmer nok godt,tror jeg kunne trenge en sånn nå.

    SvarSlett
  30. Kjempeflott og takk for oppskrift! Den ser varm og god ut i vinterkulda. Ønskjer deg ei fin adventshelg.

    SvarSlett
  31. Häruppe i Piteå är det snöstorm, så en härlig luva som din skulle verkligen behövas här :)

    SvarSlett
  32. Tak for fin opskrift. Den ser god ud. Her hos os har vi kakelinna naesten hver anden dag. Vi har en dag med -8° og den naste er der +14. Saa irriterende for der er isglat naesten hele tiden og jeg er saa daarlig til at koere paa det foere med mine sommerdaek (hrmmm).

    SvarSlett
  33. Denne ser veldig god ut. Vi trenger virkelig den om dagen. Synes det er alt for kaldt i Moss jeg. Og her i Våler er det ennå litt kaldere. Takk for at du deler oppskrift. Kanksje jeg prøver meg på en slik senere. Ønsker deg en god jul

    SvarSlett
  34. Hei.Kjempe fin lue.Tusen takk for oppskriften.Kaldt på Nordvestlandet også.Å så skal det bli kaldere etter hvert.Ønsker deg en riktig fin førjulshelg.Klem fra Bodil.

    SvarSlett
  35. Åh, den så aldeles herlig ut!
    Kaldt her på vestlandet også for tiden, hadde gjort seg om jeg hadde kunnet strikke;)

    Ha en nydelig desember helg!

    SvarSlett
  36. Tack för att du var med i min utlottning! Vilken skön baklava! Måste köpa garn, ser perfekt ut att ha när det är kallt!
    Ha en bra 4:e adventshelg!

    SvarSlett
  37. Den mössan skulle vara skön att dra på i kylan som är nu. Vilken vinter vi fått.
    Tittar in för att önska dej en skön fjärde advent.
    Kram Birgitta

    SvarSlett
  38. Den er sikkert god og varm!
    Her er det faktisk såpass kaldt at det kunne ha vært godt å ha en slik... På null grader ligger vi nå, og det er kaldt til å være Mallorca.
    Nå det gjelder det garnet mitt, så selges det i min lokale garnbutikk. Det spoles opp i butikken etter hvor mange gram en vil ha. Men garnet er skikkelig stivt og ekkel å hekle med da...
    Jeg har spurt flere om de vet om slikt er å få tak i i Norge, og noen har visstnok kjøpt slikt garn og heklet av, men jeg vet ikke hvor de har fått tak i det...

    SvarSlett
  39. Heisan, oppdaget akkurat bloggen din via-via ett par blogger. Så mye flott du lager! Legger deg i blogglista mi :)
    Og tusen takk for at du deler oppskrift på balaklavaen, den skal nok på pinnene om ikke lenge for her i Tromsø er det kaldt!
    Ha ei fin førjulstid.

    SvarSlett
  40. Så fine luer, den ser super god ut! =)

    SvarSlett

Ulla-Bella blir kjempeglad for dine hyggelige kommentarer:)