Tekstilkunst



Gilda Baron - en tekstilkunstner som har inspirert mange til å finne frem stoffrester og broderitråd og lage egne blomsterbilder. Her er et bilde jeg så vidt har begynt på. Det er bomullslerret malt med tekstilfarge som er bakgrunnen.
Blomstene klippes for frihånd. Små sirkler som slettes ikke skal være jevne. Det gir mer liv til bildene at sirklene ikke er like store, og at de er litt ujevne i kanten.

Her er bakgrunnen en filt. Prinsippene med blomstene kan jo brukes på mange forskjellige måter.

Boken "Blomstrende broderier" kan jeg virkelig anbefale, for selv om den ble skrevet i 2004 er den fortsatt like aktuell. 


På You Tube ligger det mange videoer hvor teknikkene vises - både de som er beskrevet i boken, og nye.


17 kommentarer:

  1. Tak for anbefale, Dette er en virkelig interessant teknik.
    Jeg ønsker dig en dejlig dag, Kerstin

    SvarSlett
  2. Du er altsaa virkelig en multikunstner. Bravo!

    SvarSlett
  3. Så spennende prosjekt du holder på med! Tekstilkunst er virkelig noe jeg har lyst til å lære mer om så takk for anbefaling! Ha en strålende dag!!

    SvarSlett
  4. Sånne "frihåndstekstiler liker jeg...dette blir fint-
    Surprise hos meg...
    Klem fra Kristin

    SvarSlett
  5. Hei!! Jeg blir stadig imponert over hvor mye forskjellig du lager!! Morsom teknikk, dog tidkrevende, som alt annet:-) Ha en fin dag!! AnneK:-)

    SvarSlett
  6. Så spennende!
    Liker måte du blander ulike teknikker,
    håper vi får se det ferdige bildet:)
    Beate

    SvarSlett
  7. Hvor smukt og anderledes . Meget inspirerende .
    Det kunne også bruges på billedvævsbilleder.

    Marianne

    SvarSlett
  8. Så fint det blir! Jeg har jo hatt denne boka i mange år og sett i den rett som det er, men finner ikke inspirasjon til å begynne selv. Å se andre lage noe, det gir meg inspirasjon, håper du lager flere i tiden framover! =)
    Klem ToneB

    SvarSlett
  9. Du gjør så mye spennende! Dette så ut til å bli flott, og slike blomster kan jo pryde det meste, så takk for tips!..igjen:))
    Nyt dagen, klem;)

    SvarSlett
  10. Flotte bilder. Ble også flott med filt som bakgrunn.
    Den boka står i hylla mi også. :)
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
  11. Alltsåååå, detta var jättefint. Helt i min smak. Synd att det är sommar så jag hinner inte annars skulle jag pröva lite direkt. Ha en skön midsommar.

    SvarSlett
  12. Flott med noe nytt!Husker da noen starta med å lage ullbilder som maleri på starten av 90-tallet.Det var en fra Vestfold som hadde mange vakre arbeider og så traff jeg ei dame noe senere som holdt på med det samme.Husker ikke navn.Jeg skal IKKE begynne med slikt! ;-) Men,ideer er gode å ha med seg-jeg har jo k&h på u-trinnet!Ha en fin kveld!S-hilsen

    SvarSlett
  13. Meget spændende, og utrolig anderledes , me like :-))

    SvarSlett
  14. Ja jeg burde jo ikke bli overrasket over at du behersker dette også. Gir meg likevel over i ren beundring.
    God St.Hans. :)

    SvarSlett
  15. WOW så lekkert dette ble. Takk for tips - utrolig flott liv i bildet :-)

    SvarSlett

Ulla-Bella blir kjempeglad for dine hyggelige kommentarer:)