PREMATURSTRIKK

De som vil være med å strikke til premature barn kan bruke disse oppskriftene, eller velge andre som er egnet. Teppene bør helst ikke være større enn 30x43 cm. Garnet skal være ull, slik at det varmer godt, men det må ikke være alpakka eller annet garn som loer. Her i Østfold ønsker Fredrikstad sykehus både luer, tepper og sokker. Luene til Fredrikstad bør være fra str. 28 cm og oppover fordi de aller minste barna ligger i Oslo. Teppene bør derfor også ha større mål der - f.eks. 40x55 cm. Adressen til avdelingen ligger nederst på denne siden.

Premature luer: De minste barna har en hodeomkrets fra 26,5 cm og oppover. mot 30. For fullbårne vil målet være ca. 32 cm.





Lille Asters

Legg opp 102 masker med babyull på pinne nr. 3 (dette gir et teppe på 45 x 55 cm)
Strikk 3 riller (rettstrikk)
Strikk deretter slik:
Rad 1:      Strikk 3 masker rett (kantmasker),* strikk 2 masker sammen, en rett, kast på pinnen,* avslutt med 3 kantmasker rett.
Rad 2:      Strikk lik rad 1
Rad 3:      Strikk 3 masker rett, og vrangt frem til det står igjen 3 kantmasker, disse strikkes rett
Rad 4:      Strikk alle masker rett

Fortsett slik i mønster til teppet er ca. 55 cm. langt. Da strikkes det 3 riller og felles av.
-------------------------------------------------------------------------------------------------




Oppskrift på teppet: Little Rose

Det går med ca. 50 gr. babyull (her Dale Baby ull)
Legg opp 72 masker på pinne 2,5, og strikk en pinne rett.
Mønster - rapport:
*Strikk to masker sammen - 2 gr,
deretter kast på pinnen og en rett - 4 gr.
Strikk to masker sammen - 4 gr.
Strikk en, kast, 4 gr.
Strikk to masker sammen - 2 gr
gjenta ut pinnen.
Strikk rett neste 2 pinner
Strikk en pinne vrangt.*
Gjenta fra * til * 32 gr. Strikk en pinne rett og fell av.
--------------------------------------------------------------------------------------------


Spiralsokker til premature:

Legg opp 28 masker med babyull på pinne 2,5.
Strikk 2 rett, 2 vrang pinnen ut (dette er vrangsiden)
På neste pinne strikkes rette over rette og vrange over vrange masker.
Deretter på neste pinne strikkes først en vrang, 2 rett, 2 vr. osv. pinnen ut.
På denne måten fortsett å forflytte en maske mot venstre hver 3. pinne.
Når sokken måler 10 cm strikkes det bare rett, og felles slik:
2 rett sammen, 3 rett, 2 sammen, 3 rett osv.
Vrangt tilbake
Neste fellepinne: 2 rett sammen, 2 rett, 2 sm, osv. Vrangt tilbake.
Snurp sammen de siste maskene og sy sammen sokken.
-------------------------------------------------------------------------------------
Prematur teppe:

Legg opp 115 masker på pinne 2,5 med babyull. (dette maskeantallet passer til størrelse 40x55 cm)
Strikk 5 rett og 5 vrang pinnen ut.
Fortsett å strikke rett over de rette maskene, og vrangt over de vrange maskene til det er strikket 5 omganger over hverandre. Nå strikkes det 5 omganger med vrange masker over de rette, og rette masker over de vrange. På denne måten får man et rutemønster i teppet. Det er strikket 30 ruter over hverandre for å få ønsket lengde på teppet. Fell av løst.
---------------------------------------------------------------------------------------


Prematurluer i 3 størrelser:

Legg opp 48 (54) 60 masker - må nok justeres etter som hvor løst man strikker. Se målene over.
på pinne nr. 3
Strikk 8 omg. (9 omg.) 10 omg. vrangbord - en rett og en vrang. Vrangborden bør måle 5 cm.
Bytt farge og strikk glattstrikk 7 omg. (8 omg.) 9 omg.
Bytt farge og strikk glattstrikk 7 omg. (8 omg.) 9 omg.
Bytt farge og strikk nå 6 masker (7 m) 8 masker og deretter 2 rett sammen osv. ut omg.
Strikk en omgang uten felling.
Deretter 5 m (6 m) 7 m, og 2 rett sammen osv. ut omg.
Fortsett slik og fell med en maske mindre mellom fellingene og en omgang uten felling. Husk og bytte til ny farge etter 7 omg (8 omg) 9 omg. med samme farge.
Fell slik til det gjenstår 3 masker og strikk  I-cord i ca. 5 cm. Slå knute på I-corden.

----------------------------------------------------

Oppskrift på prematur-lue med riller:
 
Babyull-garn
Luen bør være minst 11 cm lang når den er ferdig, og derfor bør oppskriften justeres ettersom hvor fast man strikker. Hodeomkrets til de aller minste barna er 26,5 cm i omkrets, så øker omkretset mot 34 cm på de større barna. 
Legg opp 78 makser på pinne 2,5, og strikk en rett, en vrang til arbeidet måler 5 cm.
Strikk nå en runde rett, og en runde vrang for å få rillekanter. Strikk slik 3 cm til. Nå starter fellingene
Strikk 3, 2 sammen, hele omgangen. Du har nå 63 masker.
Strikk en omgang vrangt.
Strikk 3, 2 sammen, hele omgangen. Du har nå 51 m.
Strikk en omgang vrangt.
Strikk 3, 2 sammen, hele omgangen. Du har nå 41 m.
Strikk en omgang vrangt.
Strikk 3, 2 sammen, hele omgangen. Du har nå 33 m.
Strikk en omgang vrangt.
Strikk 3, 2 sammen, hele omgangen. Du har nå 27 m.
Strikk en omgang vrangt.
Strikk 3, 2 sammen, hele omgangen. De siste 22 maskene snurpes sammen, og trådene festes.

----------------------------------------------------

Oppskrift på sokker:

Babyull-garn
Legg opp 38 masker (sålen)
Strikk 11 pinner rett = riller
12. omg.: Strikk 17 masker, 2 sammen, 2 sammen, strikk 17 masker
13. omg.: Strikk 16 vrange masker, 2 vrang sammen, 2 vrang sammen, 16 vrang.
14. omg.: Strikk 15 masker, 2 sammen, 2 sammen, strikk 15
15. omg.: Strikk 14 vrange masker, 2 vrang sammen, 2 vrang sammen, 14 vrang.
16. omg.: Strikk 13 masker, 2 sammen, 2 sammen, strikk 13 masker.
17.omg.: Strikk en maske, *øk en maske i neste maske, strikk 3 masker* omg.ut.
Nå strikkes en rett, en vrang til ønsket høyde på vrangborden. Fell løst av.

For å endre størrelsen på denne sokken legges det opp flere masker i begynnelsen, og det strikkes da flere omganger før vrangborden:)
----------------------------------------------------

Oppskrift på teppe:

Bredden skal være ca. 32 cm og lengden ca. 42 cm.
Legg opp 3 masker, og strikk hele tiden rett. Hver pinne økes det en maske i starten, og det strikkes til bredden på arbeidet er oppnådd. Da fortsettes det å strikke økepinner annenhver pinne, sett et merke.
Når lengden er oppnådd (42 cm) skal det felles hver pinne ved å strikke 2 sammen innenfor kantmasken.
Til slutt er det heklet en rad med fm rundt hele teppet, og laget en buekant med 3lm, hopp over en fm rundt hele.








Sykehuset Østfold Fredrikstad
Intensivpost for nyfødte C3
1603 Fredrikstad